Aero Blog Letecká škola Vyhlídkové lety Pronájem letadel O Aeroklubu Kontakt
cz en

Prodloužený víkend v Benátkách

Jako každé léto se naši členové a žáci vydali i v roce 2014 na řadu výletů po celé Evropě - nakonec i kvůli tomu jsme letos rozšířili letadlový park o Cessnu C-172 OK-VFR. Věděli jste, že se dá z Letňan dostat téměř do centra Benátek za pouhé tři hodiny? Přečtěte si krátkou reportáž z výletu do Benátek.

Plánování cesty

Do Benátek vede letecky řada cest - některé přes vysoká alpská sedla, jiné nižšími údolími aPlán trasy do Benátek také je možné Alpy zcela obletět oklikou přes Slovinsko - oklikou která se na takové cestě časově neprojeví až tak výrazně. Výběr trasy pak záleží na možnostech letadla (s ohledem na zatížení) a na aktuálním počasí na jednotlivých trasách. Dále záleží na možnostech a ceně provozních kapalin na jednotlivých letištích - naše C-172 RG sice teoreticky na plné nádrže obletí celou sedmihodinovou trať bez nutnosti plnění, ale znamená to odlétat se spoustou kilogramů paliva navíc. A to není nijak příjemné především při prvním vzletu z trávy v Letňanech.

Naši trať tedy určila touha letět přes Alpy a zároveň v polovině cesty levně natankovat AVGAS. V Benátkách (a celé Itálii) se ceny paliva dotýkají astronomických výšek 3 Eur, proto jsme zvolili tankování ve Slovinské Portoroži cestou zpět - za 1,64 Eur litr. Cesta do Benátek tak bude přímá přes Alpy - Salzburg a Zell am See a cesta zpět východní oklikou - Portorož, Lublaň, Graz a pak přímo do Prahy.

Cesta do Benátek

V Letňanech plníme rozumné množství paliva do C-172 RG OK-LTA a čekáme na vylepšení počasí, které prozatím nevypadá příliš slibně - alespoň v ČR. Podle družice se nízká oblačnost drží mezi horami ohraničujícími republiku. V Rakousku mají krásně. Naštěstí se oblačnost začne k poledni rozpadat a můžeme vyrazit na první úsek cesty - dnes jsme se rozhodli prohlédnout hrad, historické centrum a přespat na kolejích v Salzburku.

V RakouskuU SalzburkuPrůlet v Benátkách

Už za hodinu a deset minut nám řídící v Salzburku předává informaci o aktivní dráze 15 (dráha přímo před námi), minutu před dosažením base-leg však s ohledem na provoz mění rozhodnutí a posílá nás okruhem přes město na dráhu 33. Alespoň si tak prohlédneme hrad a centrum z výšky 300 metrů. Po přistání necháváme letadlo na stojánce GA a vyrážíme autobusem do centra - u řidiče kupujeme 24 hodinový lístek za 2,5 Eur.

SalzburgFinále v SalzburkuPřichází tma do Salzburku

Večer přechází přes Salzburg studená fronta a nebe je naprosto ukázkově černé. Naštěstí - časově vše vychází ideálně a tak ráno vstáváme s modrou oblohou a dle GAFOR se ujišťujeme, že kolem poledne budou údolí na naší cestě otevřená (poletíme nejprve přímo širokým údolím nad Zell am See, poté se vydáme na jih přes "Felber Tauern pass"). V Salzburku startujeme z dráhy 33 přímo proti alpským údolím a postupně začínáme stoupat do FL 095. V Zell am See jsme na úrovni okolních vrcholků a kromě provozu pod námi sledujeme temno před námi - nad Innsbruckem. Naštěstí ale naše trať vede přímo na jih a tak překonáváme ve 300 metrech nejvyšší sedlo na naší trase (FL095, Felber Tauren Pass má 8 500 stop), užíváme si zasněžené vrcholky okolo a pomalu začínáme klesat do Itálie, pod FEW kumuly nad "Plöcken pass".

Stoupáme ze SalzburkuSee u Zell am SeeVrcholky v horském sedle 8500 stop

Po přechodu na Padova Information pokračujeme přímo přes body GEMONA a SESTO AL RÉGHENA do Caorle a poté podle pobřeží nad plážemi plnými slunečníky a opalujícími se turisty. A jsme tu - po hodině a čtyřiceti minutách letu vidíme letiště Lido na ostrově přímo naproti Benátkám. Po přistání se ubytujeme a koupíme 24 hodinový lístek na vodní autobusy, plujeme do města.

Pláže u BenátekBenátky a letiště LidoFinále na Lido

Cesta domů z Benátek

První den jsme tedy věnovali prohlídce města, druhý den odpoledne již máme letět zpět do Prahy. Dopoledne tedy vyrážíme na pláže ostrova Lido a užíváme krásného sluníčka. Ve tři hodiny pak vyrážíme na letiště (letový plán jsem podal už ráno), ve čtyři vzlétáme a chceme přes vodu - směr slovinský Portorož. Samozřejmě pro let nad mořem musíme být patřičně vybaveni - ještě na zemi si tak nasazujeme vesty. Padova information nás po vzletu nechává pokračovat několik minut severně podle pobřeží pro koordinaci naší trasy, poté nám schvaluje přímý let přes moře na Portorož. V půli cesty přecházíme přímo na Portorož TWR.

Musíme být patřičně vybaveniPo vzletu v BenátkcáhLetiště Portorož

Zvláštní pocit - letíme do prázdna

Při příletu sledujeme frontu na hraničním přechodu Schengenského prostoru, který je přímo pod base-legem letiště Portorož. Přistáváme po necelých třiceti minutách letu, plníme palivo za výhodné ceny, potvrzujeme počasí dále na cestě a po krátkém oddychu vyrážíme přes Lublaň a Graz domů.

Palivo v PortorožiPortorožSlovinské Alpy

Celkem jsme tak za tři dny nalétali 3 hodiny a 40 minut, strávili jsme dva krásné dny v Benátkách a jeden náročný den šplhání na hrad v Salzburku. Přistávací poplatky, včetně parkování, v Salburku 45 Euro, v Benátkách 48 Euro.