Letecká škola Vyhlídkové lety Pronájem letadel Aero Blog O Aeroklubu Kontakt
cz en

Historie

Počátek vzniku aeroklubu v Letňanech sahá do období před druhou světovou válkou, ale organizovanou formu má až od roku 1948. Tehdejší aeroklub měl motorovou část, která sídlila na dnešním letňanském letišti a plachtařskou část, která měla svou základnu na letišti Avie v Čakovicích. Počátkem roku 1948 byl aeroklub organizován továrnou Avia jako ALAZ (Aeroklub leteckých a automobilových závodů).

Po válce začali plachtaři s vybavením, které bylo přivezeno z tehdejšího německého Grunau, dnes polský Jeżów Sudecki. Továrna Avia věnovala dřevěný barák po Němcích, který musel být přemístěn a přestavěn na hangár. Vhodný pozemek byl nalezen za silnicí z Letňan do Čakovic. Letci museli zesílit nosníky a vybourat příčky, aby bylo dosaženo šířky 12 m pro potřebnou manipulaci s kluzáky. Stavba byla dokončena počátkem roku 1948 a první plachtařský start se uskutečnil 27. 6. 1948. V šedesátých letech byla ukončena výroba letadel v čakovické Avii a zároveň zrušeno tovární letiště. Plachtařský odbor se přesunul na letiště v Letňanech.

V dalších letech byl do zájmových činností stále více prosazován politický vliv a aerokluby byly organizovány prostřednictvím Svazarmu (svaz pro spolupráci s armádou). Aerokluby získaly novou leteckou techniku a jejich činnost byla ekonomicky podporována, ale ne všichni zájemci se z politických důvodů k létání dostali. Hlavní prioritou byl výcvik pro potřebu armády a armádních záloh. Samostatnou možností byl letový výcvik a získání praxe pro profesní dráhu pilota. Po získání potřebných kvalifikací řada svazarmovců nacházela uplatnění u tehdejšího Slovairu. Pro mnohé piloty to však byla jen přestupní stanice v nelehké cestě k velké letecké dopravě. Druhořadým zájmem, i když nikoli bezvýznamným, byla reprezentace republiky na sportovním poli.

Po roce 1989 vzniká Aeroklub ČSFR (později Aeroklub České Republiky) a mezi jednotlivé kluby je rozdělen majetek tehdejšího Svazarmu. Dopad na aeroklub je však poznamenán nutností stavby vlastního ekonomického zázemí. Díky novým předpisům a vzniku Letecké amatérské asociace (LAA) se i v aeroklubu začíná létat na ultralehkých letounech. Vzniká také komerční letecká škola, kde je možné získávat nebo udržovat kvalifikace již bez ohledu na členství.

Aeroklub Praha Letňany drží krok se světem. Díky řadě zapálených a svým způsobem nenahraditelných členů se stává ekonomicky prosperujícím sdružením občanů. Do 1. 11. 2009 byl aeroklub provozovatelem letiště, na jehož pronájem a provoz si musel vydělat. Není však majitelem letištní plochy. Klub se stává kolébkou řady profesionálních pilotů, řídících letového provozu, reprezentantů. Stále však zůstává klubem, který umožňuje létání i studentům a ekonomicky slabším jedincům. Navíc se na letištní ploše objevuje chráněný sysel, který se postupně zabydluje do jedné z největších kolonií v Evropě. Vzniká chráněné území a vzájemná symbióza letců se sysly. Tlaky okolního světa však existenci letiště i nadále ohrožují. Vybudováním stanice metra Letňany v roce 2008 se stává historicky nejblíže položeným letištěm městské podzemní dopravě.