O nás Flight school Sightseeing flights Plane rental About Aeroclub Kontakt
cz en

Slovinsko s dvoumotorákem

V letošním roce přibyl do leteckého parku Aeroklubu Praha velmi zajímavý a výjimečný stroj - dvoumotorový Piper Seneca II OK-LTB. Seneca je vhodná pro přepravu až šesti lidí, přičemž dva sedí vpředu u beranů a budíků, čtyři pak usednou do prostoru cestujících v klubovém uspořádání (jako čtyřka ve vlaku). Takže přeškolení MEP(a) a vymýšlet kam se poletí :-)

Samozřejmě už pár let po Evropě létáme, takže opět vsázíme na jistotu a plánujeme let na slovinská letiště. Bovec je jasná každoroční volba, rafty jsou tu jen těžko překonatelné, Portorož chceme jednou zkusit ne jen jako fuel stop a ještě nám padá do oka letiště Postojna. Proč Postojna - poblíž se nacházeji obrovské a velmi známé jeskynní systémy - Postojnska Jama.

Piper Seneca IISeneca a L-410

Abychom se cestou necítili sami, přibíráme ještě další piloty s Cessnou C-172 RG OK-LTA (s tou už jsme toho zažili) a v sobotu 2. července startujeme k letu skrz Alpy do Bovce - se zastávkou pro dotankování v Příbrami. S ohledem na velmi rozdílnou výkonnost strojů (PA-34 má cestovní rychlost 150 kt, C72R pak 120 kt) dáváme na dlouhou cestu do Bovce samostatné plánky - to nám přináší trochu problémů hned po vzletu z Příbrami. C72R má totiž volačku OK-LTA, PA-34 OK-LTB a Praha info se Senecy po vzletu několikrát ptá, zda opravdu není OK-LTA :-)  Sice to zní vtipně, ale pokud by nenašli plánek, museli bychom zpět na zem, podat plánek a čekat znovu na zpracování - nic z čeho bych měl radost. Naštěstí po pár minutách nacházejí i plánek pro OK-LTB a můžeme pokračovat do Alp.

Alpy

Skrz alpská údolí už letíme takřka po paměti, počasí nám přeje a za hodinu a půl dosedáme se Senecou na letišti v Bovci. Pár desítek minut za námi pak úspěšně přilétá i Cessna se zbytkem skupiny. Ubytováváme se tradičně v kempu, jdeme tradičně na rafty (tentokrát v dešti) a večer na tradiční zábavu na náměstí :-) Mimochodem - už prý opravili lanovku do lyžařského střediska nad Bovcem, takže když přiletíme na jaře, máme prý jedinečnou šanci jít si ráno zalyžovat a odpoledne raftovat v jednom středisku :-)


Druhý den se chystáme na skupinový přelet na letiště Postojna - s pomocí místních aeroklubáků si potvrzujeme možnost přistání na letišti a místním náčelníkem je nám nabídnut i odvoz k jeskyním. Letiště Postojna je travnaté, dráha délky 750 metrů leží v nadmořské výšce 528 metrů. Cestou z Bovce bojujeme s turbulencí v hornatém slovinském terénu.Postojnska jamaBezpečně přistáváme, jsme uvítáni předsedou místního aeroklubu a jdeme si prohlédnout místní techniku. Přistávací poplatek nám předseda odpouští, my s díky odmítáme nabízenou dopravu taxi a vyrážíme pěšky do jeskyní. Podzemní systém je opravdu obrovský, část cesty je usnadněna využitím důlní železnice, přesto se pěkně projdeme.

Odpoledne se loučíme s Postojnou a letíme do Portorože - poprvé tu bubeme nocovat, tak mohu po přistání ochutnat uvítací likér "JET A-1". Letištní mikrobus nás odváží k našemu hostelu a vyrážíme na pláže Portorože a Piranu, plníme žaludky ve skvělé seafood restauraci.

Portorož

Další den se připravujeme na odlet, dotankováváme a vyrážíme přes Bovec a Alpy opět na sever do Prahy - v Alpách už není počasí dokonalé, ale je dostatečné. Letíme pod oblačností a mírně upravujeme trať dle informací o aktuálním počasí, za dvě hodiny dosedáme na letišti v Letňanech. Celkem na výletě nalétala Seneca téměř 5 hodin, Cessna nalétala přes 8 hodin.


A zase doma :-)