K používání a měření webu využíváme cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. Další informace

czeng

Historie Aeroklubu

Aeroklub Praha / Aeroklub / Historie Aeroklubu

Větroně na startuPočátky vzniku letňanského aeroklubu sahají do období před druhou světovou válkou. Organizovanou formu však dostává v roce 1948. Letňanské létání mělo od začátku dvě větve. Plachtařskou a motorářskou. Motorově se létalo na nynějším letňanském letišti a plachtově na letišti Avie v Čakovicích. Aeroklub Praha Letňany byl organizován jako tovární se zkratkou ALAZ. Aeroklub leteckých a automobilových závodů (z Avie se stala automobilka). Ustanoven byl počátkem roku 1948.

Počátky sportovního létání u nás

Plachtaři začínali s trofejním vybavením, které si sami dovezli z Grunau. Pro hangár bylo k dispozici místo za silnicí z Letňan do Čakovic. Avia věnovala dřevěný barák po Němcích, který musel být přemístěn a adaptován na hangár. Letci museli zesílit nosníky a vybourat příčky, aby bylo dosaženo rozponu 12 m pro potřebnou manipulaci s větroni. Stavba byla dokončena počátkem roku 1948 a dosud stojí. Silnice do Letňan oddělovala hangár od letiště a při každém létání musely být větroně přes ni přenášeny. První plachtařský start se na aviácké ploše uskutečnil 27.6.1948.

Provoz větroňů

Postupem času začal stát prostřednictvím tehdejšího Svazu pro spolupráci s armádou létání stále více organizovat. Politický vliv byl tehdejším vedením prosazován i do zájmových činností. Ne všichni letci vydrželi a ne všichni zájemci se k létání dostali. Na druhou stranu však aerokluby získaly novou leteckou techniku a jejich činnost byla ekonomicky podporována. Nelze tedy období do roku 1989 hodnotit jednoznačně negativně. Hlavní prioritou byl výcvik pro potřebu armády a armádních záloh. Druhořadým zájmem, i když nikoli bezvýznamným, byla reprezentace republiky na sportovním poli. Kdo měl talent a dokázal to, podmínky vytvořené Svazarmem mu umožnily postupovat i k metám nejvyšším. Samostatnou etapou a možností byl letový výcvik a získání praxe pro profesní dráhu pilota. Po získání potřebných kvalifikací řada svazarmovců nacházela uplatnění u tehdejšího Slovairu. Pro mnohé piloty to však byla jen přestupní stanice v nelehké cestě k velké letecké dopravě.

Aeroklub Praha Letňany po revoluci

Zlomovým rokem se stává rok sametové revoluce. Majetek tehdejšího Svazarmu je rozdělen jednotlivým aeroklubům, vzniká AeČr jako zastřešující organizace sportovního létání v naší republice. S přechodem na evropskou legislativu dochází k značnému uvolnění předpisů a tím k bouřlivému rozvoji a provozu sportovních létajících zařízení. Dopad na aeroklub je však poznamenán nutností stavby vlastního ekonomického zázemí. Většina členů pocítí změnu ve finančních nákladech potřebných k rozvíjení nebo jen udržení potřebných kvalifikací. Není však výraznějším problémem jakékoli kvalifikace za peníze získat. Vznikají letecké školy, postupně se objevuje více a více soukromých letounů a větroňů. Se stoupající otevřeností Evropy přestává být problémem mezinárodní provoz.

L-13 BlaníkLetňanské letiště drží krok se světem. Díky řadě zapálených a svým způsobem nenahraditelných členů se stává ekonomicky prosperujícím sdružením občanů, provozovatelem mezinárodního letiště, na jehož pronájem a provoz si musí vydělat. Stává se kolébkou řady profesionálních pilotů, řídících letového provozu, reprezentantů. Stále však zůstává klubem, který umožňuje létání i studentům a ekonomicky slabším jedincům. Není však majitelem letištní plochy. Navíc se na ošetřovaném letištním pažitu objevuje chráněný sysel, který se postupně zabydluje do jedné z největších kolonií v Evropě. Vzniká chráněné území a vzájemná symbióza aeroklubáků se syslíky. Tlaky okolního světa však existenci letiště i nadále ohrožují. V roce 2008 se letňanské letiště stává historicky nejblíže položeným letištěm městské podzemní dopravě (metro).

 

Aeroklub Praha Letňany

MAPA

Kde najdete Aeroklub Praha Letňany

NOVINKY Z LETIŠTĚ

Jarní teoretický kurz pro budoucí piloty

Na jaře zahajuje Aeroklub intenzivní kurz teoretické výuky pro budoucí soukromé piloty letounů, lehkých letounů a ultralehkých letadel (PPL, LAPL a ULL), naučte se létat již toto léto!

Kam poletíme letos?

Opět pro naše piloty a žáky chystáme řadu leteckých výletů do zahraničí. Poleťte s námi do Chorvatska na pláž, na rafty, či do jeskyní!

Zkouška omezeného radiotelefonisty

V úterý 4. 4. 2017 pro vás připravujeme zkoušku pro získání průkazu omezeného radiotelefonisty letecké pohyblivé služby v prostorách Aeroklubu Praha Letňany.

Slovinská letiště Senecou a RGčkem

V letošním roce přibyl do leteckého parku Aeroklubu Praha velmi zajímavý a výjimečný stroj - dvoumotorový Piper Seneca II OK-LTB. Takže přeškolení MEP(a) a vymýšlet kam se poletí :-)

Teorie pro budoucí piloty PPL a LAPL

Přijďte již v sobotu 8. října 2016 v 9:00 na zahájení tradiční zimní teoretické výuky pro budoucí soukromé piloty letounů PPL(A), piloty lehkých letounů LAPL(A), piloty kluzáků SPL/LAPL(S) a nově i pro piloty vrtulníků PPL(A)/LAPL(H)

Vyhlídkové lety nad Prahu

Do našeho letadlového parku jsme zařadili dvoumotorový Piper Seneca. Díky němu se s námi můžete vydat na úžasné vyhlídkové lety nad centrem Prahy!

Výlet na rafty do Bovce

Byli jsme se proletět do krásných Julských Alp - naše zážitky jsme sepsali do článku.

POČASÍ V LETŇANECH

Sledujte nás na

Facebook - Aeroklub Praha Letňany YouTube - Aeroklub Praha Letňany Google+ - Aeroklub Praha Letňany
Pilotinfo
Aeroweb.cz - Server pro piloty a zájemce o létání

RYCHLÁ NAVIGACE

Vyzkoušejte řízení letadla | Vyhlídkové lety v Praze | Letecký výcvik v Praze | © 2009-2017 Aeroklub Letňany | Kontakty